• Maison Louis als Hofleverancier.

Maison Louis als Hofleverancier.

In 1989 heeft Maison Louis dan eindelijk het felbegeerde predicaat Hofleverancier gekregen, hetzij honderdtien jaar na de oprichting van het bedrijf.

Vanzelfsprekend gaan de meeste mensen ervan uit dat bedrijven of winkels die het predicaat ‘Hofleverancier’ voeren dus ook naar alle waarschijnlijkheid aan het hof mogen leveren of, in ieder geval in het verleden, aan het hof geleverd hebben. Hoewel dit in de meeste landen met een dergelijk predicaat ook zeker zo is, geldt dit niet voor de Nederlandse Hofleveranciers. Het befaamde predicaat is in Nederland geen bevestiging dat men ook daadwerkelijk aan het hof mag leveren, maar een onderscheiding van de Koning.

Betekend dit dat zomaar iedere onderneming Hofleverancier kan worden? Zeer zeker niet, er zijn bijzonder strenge voorwaarden aan verbonden. Voordat een onderneming überhaupt in aanmerking komt voor het Hofleverancierschap, moet de zaak al minimaal honderd jaar bestaan en van onberispelijk gedrag zijn en bovendien kunnen aantonen dat zij hun sporen hebben verdiend in hun omgeving gedurende vele jaren. Wordt het predicaat aan een onderneming toegewezen dan is dit geldig voor 25 jaar waarna het bedrijf weer helemaal onder de loep wordt genomen om te controleren of het nog altijd het predicaat waardig is.

In 1989 heeft Maison Louis dan eindelijk het felbegeerde predicaat Hofleverancier gekregen, hetzij honderdtien jaar na de oprichting van het bedrijf. Dat Maison Louis pas in 1989 Hofleverancier geworden is, is geen toeval. Vooral omdat er in de lange geschiedenis nooit enige sprake is geweest van daadwerkelijke leveringen aan het Nederlandse Hof. Wel is er in 1918 een order gekomen van de Duitse Kroonprins, die op de vlucht richting Nederland dringend behoefte had aan nieuwe burger kledij.

Dat Maison Louis eind jaren tachtig van de vorige eeuw uiteindelijk in aanmerking kwam voor het predicaat kwam door een stelselwijziging rondom het predicaat ‘Hofleverancier’. Vanaf 1987 konden bedrijven met een regionale functie, die ten minste honderd jaar bestaan en van onberispt gedrag zijn, bij Koninklijke beschikking het predicaat toegewezen krijgen.

Dit betekende echter niet dat het inmiddels honderdtien jaar oude Maison Louis zomaar in aanmerking kwam als Hofleverancier. Erg belangrijk in de toewijzing is de historische regionale uitstraling en functie van het bedrijf. Hierbij is van grote invloed geweest de rol van, het in oorsprong joodse bedrijf, gedurende de tweede wereld oorlog. Nadat de geallieerde troepen Maastricht bevrijd hadden liep de opmars ernstige vertraging op en was er grote nood aan sneeuwcamouflage pakken waarvan er uiteindelijk 150.000 gemaakt zijn in omgeving Maastricht onder leiding van de toenmalige directeur van Maison Louis, Pierre Fisher.